Niekedy stačí pár metrov a jazda sa zmení. Z hladkého asfaltu na dlažobné kocky, z istoty na neistotu. Čo s tým, keď nechceš spomaliť, ale ani spadnúť?
Výmole, korene, dlažba, zákruty. Stačí chvíľka nepozornosti a jazda sa môže zmeniť na boj o balans. Ukážeme ti, ako zvládnuť nerovnosti v pohode bez pádov, bez stresu a s úsmevom.
Jazda na kolobežke nie je len o sile v nohách, ale aj o očiach. Kto vie čítať terén, ušetrí si veľa problémov. Dlažobné kocky, praskliny, korene alebo štrk – každá zmena povrchu má vplyv na správanie kolobežky. A práve preto hrá zásadnú rolu to, čo máš pod sebou.
Kolobežky s užšími a hladkými pneumatikami (typicky cestné modely) letia na asfalte ako strela. Stačí však kamienok alebo diera a už to môže poskakovať.
Naopak širšie pneumatiky, ktoré nájdeš skôr na terénnych alebo univerzálnejších kolobežkách, majú lepší grip a vedia otrasy pohltiť. Do prírody alebo na rozbité cesty sú ako stvorené.
Rovnako dôležitá je však aj výška stúpadla nôh nad zemou – tzv. svetlá výška. Možno si nad tým nikdy nepremýšľal, ale hrá to väčšiu úlohu, než sa zdá.
Správna voľba? Záleží na tom, kde jazdíš a čo ti viac vyhovuje: rýchlosť a plynulosť v meste, alebo istota a komfort v teréne.
Zákruty sú miestom, kde sa najčastejšie stráca rovnováha. A tiež kde ju môžeš skvelo využiť. Základom je brzdiť včas a udržiavať ťažisko tam, kde ho potrebuješ.
Než vojdeš do zákruty, spomaľ. A brzdi s citom – najmä prednou brzdou. Zadná je určená skôr na jemné korekcie. Ak to so zadným kolesom preženieš, môžete ho ľahko dostať do šmyku. A to na dlažobných kockách alebo štrku nechceš.
Ak máš kolobežku s nízkym stúpadlom alebo špeciálnym skosením (napr. niektoré modely Yedoo Alloy), zvládneš zákrutu prejsť rýchlejšie a viac naklonený. Ale aj tak buď pripravený korigovať rovnováhu nohami.
Menšie výmole, praskliny v asfalte alebo kamienky kolobežka zvyčajne zvládne. Ale ty musíš vedieť, ako na nich zareagovať. Tu sú 3 základné pravidlá, ktoré ti pomôžu ostať na stúpadle:
Keď narazíš na koreň alebo obrubník, mierne sa nakloň dozadu – akoby si si chcel sadnúť na zadné koliesko. Tým odľahčíš prednú časť a znížiš riziko jeho zaseknutia.
Rýchlosť je skvelá, kým ťa niečo nevyvedie z rovnováhy. Keď vidíš hrboľ, uber a priprav sa. Pri pomalšom tempe máš kolobežku viac pod kontrolou.
Ak si nie si istý, či to zvládneš, radšej zoskoč a prekážku obíď. Sekunda navyše je lepšia než narazené koleno alebo ohnutý ráfik.
Ak jazdíš prevažne po lesných cestách, štrku alebo poľných cestách, môžeš si kolobežku upraviť tak, aby zvládla terén ešte lepšie. Stačí jej zdvihnúť o pár centimetrov brucho – teda zvýšiť svetlú výšku.
Vyššia svetlá výška ti pomôže prekonať výmole, korene alebo vyjazdené koľaje bez toho, aby si škrtal o zem. Len počítaj s tým, že odraz bude trochu náročnejší – s každým krokom pôjdeš viac do podrepu. Nohy si však zvyknú.
Keď ideš cez nerovnosti, nebuď stuhnutý ako doska. Zostaň uvoľnený, kolená maj mierne pokrčené a lakte pružné. Kolobežka tak môže pracovať pod tebou a nestratíš kontakt s povrchom.
Napäté telo zhoršuje tvoju schopnosť reagovať. Namiesto ladného prejazdu sa z teba stane rozklepaný panák. Sústreď sa na plynulosť. Pred prekážkou vnímaj terén, podľa potreby rozlož hmotnosť a daj riadidlám voľnosť. Je to ako jazda na vlne – žiaden kŕč, len cit a rytmus.
Nerovnosti a prekážky nie sú problémom, ak vieš, ako na nich. Nauč sa čítať terén, spomaliť tam, kde je to potrebné, a prispôsobiť si kolobežku podľa toho, kadiaľ jazdíš najčastejšie.
Kolobežka toho zvládne viac, než si myslíš. Stačí jej trochu pomôcť a jazda bude plynulá ako po masle.
Všetky práva vyhradené, © 2002–2025 Sportega