Ako vybrať cyklistické tretry


9 minút čítania

Tápete pri výbere cyklistických tretier? Poradíme vám, ktorý typ najlepšie obstojí pri výkonnostnej cestnej cyklistike, s ktorými môžete jazdiť horskými terénmi a v ktorých bez problémov zvládnete i kratšiu túru. Je na čase vymeniť tenisky za topánky, s ktorými vám budú najazdené kilometre naskakovať závratnou rýchlosťou.

Podľa ktorého parametra sa chcete pri výbere cyklistických tretier riadiť?Jak vybrat cyklistické tretry

Prečo potrebujem tretry?

Je to jednoduché - so špeciálnou cyklistickou obuvou, ktorú zacvaknete do nášľapných pedálov, zvládnete dlhšie vzdialenosti oveľa rýchlejšie a s vynaložením menšej sily. Skrátka sa pri jazde na bicykli toľko nenadriete.

Vďaka nášľapnému mechanizmu bude vaša noha pevne spojená s pedálom, čo vám okrem lepšieho záberu pri šliapaní prinesie i väčšiu stabilitu chodidla. Pri jazde zo strmého kopca, v prudkých zákrutách alebo za dažďa sa navyše nemusíte obávať toho, že by sa vám noha z pedála zošmykla, čo je jeden z častých dôvodov nepekných pádov.

Tretry okrem toho majú ešte ďalšie významné plus – ak sa rozhodnete pre ich kúpu, vaše svaly a kĺby vám budú neskonale vďačné. S nohou pevne fixovanou k pedálu sa vám totiž nemôže stať, že by ste sa pri šliapaní opreli do pedálov stredom chodidla alebo dokonca pätou. Tretry udržia vašu nohu v správnej a prirodzenej pozícii a vy sa tak jednoducho vyhnete preťažovaniu vášho tela.

Na čo si dať na začiatku pozor?

Ak s tretrami a nášľapným systémom iba začínate, s topánkami uchytenými do pedálov sa vám môže stať, že stratíte rovnováhu pri dobrzďovaní alebo pri zastavení napríklad na semaforoch. Také pády bývajú skôr úsmevné, ale tiež celkom nepríjemné.

Vyšmyknutie topánky z nášľapných pedálov v kritickej chvíli je preto dobré pred samotnou jazdou natrénovať, napríklad keď ste opretí o stenu alebo stĺp. Stačí si osvojiť jednoduchý pohyb, tlak päty smerom od bicykla, ktorý vám pomôže nohu kedykoľvek uvoľniť a môžete smelo vyraziť na cestu.

Ak si raz na výhodu nášľapných pedálov privyknete, garantujeme vám, že cyklistický výlet bez nich už si nebudete vedieť predstaviť.

Aký typ tretier sa pre mňa najlepšie hodí?

Najdôležitejšie pri nákupe cyklistickej obuvi je správne vyhodnotiť, aký typ bude najlepšie vyhovovať štýlu jazdy nielen vášmu, ale napríklad i blízkych, kamarátov alebo partnerovi či partnerke - jednoducho tých, s ktorými budete cyklovýlety podnikať.

Dávate prednosť cestnej cyklistike a prioritou je pre vás maximálna rýchlosť, dojazd a výkon? Ste majiteľom horského bicykla a potrebujete topánky do extrémnych podmienok, ktoré vás ochránia pred konármi a kameňmi? Alebo ako priaznivci rekreačnej cyklistiky najlepšie oceníte topánky, s ktorými zvládnete i pešie vychádzky pri objavovaní pamiatok a poslúžia ako pevné topánky do prírody?

Vyberať môžete z troch základných typov cyklistických tretier:

Silniční tretryCestné tretry

Cestné tretry vám umožnia prekonávať veľmi dlhé vzdialenosti s maximálnou efektivitou. Môže za to najmä extrémne tuhá podrážka, vďaka ktorej sa energia z vašich nôh a chodidiel pri šliapaní čo najefektívnejšie prenáša do pedálu bicykla.

  • Tuhá podrážka
  • Nízka hmotnosť
  • Efektívny prenos energie

Podrážka, ktorá tiež zaručuje stabilitu vášho chodidla, je u najkvalitnejších modelov pre profesionálov vyrobená z obľúbeného karbónu, ktorý v sebe spája tuhosť a nízku hmotnosť, čo sú pre cestné tretry tie najžiadanejšie vlastnosti.

Tretry určené na výkonnostnú jazdu majú nahusto umiestnené vetracie otvory, ktoré vašu nohu udržia i pri podávaní maximálnych výkonov v suchu a pohodlí. Nezabudnite ale, že v týchto tretrách s tuhou podrážkou pešo ďaleko nezájdete.

Vyberte si cestné tretry z našej ponuky »

 

MTB tretryMTB tretry

Tretry, ktoré ocenia priaznivci horských bicyklov, majú odolný zvršok a hrubú terénnu podrážku. Sú pripravené na to, že v určitých častiach vašej cesty je potrebné zosadnúť a prekonať nejaký extrémne náročný úsek po svojich.

  • Odolný zvršok a hrubá podrážka
  • Možnosť inštalácie kolíkov proti pošmyknutiu
  • Spevnená špička

Niektoré modely majú v prednej časti otvory na inštaláciu kolíkov, ktoré vás nenechajú pošmyknúť sa ani v tom najblatistejšom teréne. Nepredvídateľným prírodným podmienkam sa prispôsobil i zvršok topánky, ktorý vďaka celkovému vystuženiu a spevnenej špičke ochráni nohu pred prípadnými zrážkami s kmeňmi stromov, konármi alebo kameňmi.

MTB tretry bez väčších problémov vydržia i stretnutie s vlhkosťou a bahnom. Dajú sa použiť i na jazdu na cestičke.

Vyberte si MTB tretry z našej ponuky »

 

Cykloturistické tretryCykloturistické tretry

Ak ste rekreační cyklisti a jazdenie na bicykli radi spojíte i s výletmi po pamiatkach alebo pešími túrami, potom pre vás budú vynikajúcou voľbou cykloturistické topánky.

Prinášajú všetky výhody nášľapného mechanizmu s jeho účinným prenosom energie pri šliapaní, ale na rozdiel od predošlých dvoch typov tretí typ má mäkšiu a ohybnejšiu podrážku, ktorá je vystužená iba v oblasti zámkov pre nášľapy.

  • Mäkká a ohybná podrážka
  • Širšia topánka pre väčšie pohodlie
  • Vhodná i na chôdzu

Vzhľadovo tú tieto tretry takmer nerozoznateľné od bežnej outdoorovej obuvi a často bývajú vybavené i vibramovou podrážkou. Vďaka hlboko zapusteným zámkam pre nášľapy v nich pohodlne urazíte i dlhšie vzdialenosti a navyše bez typického klapotu.

Mäkšia podrážka a celkovo širší tvar topánky si ale vyberajú svoju daň v oblasti prenosu sily pri šliapaní, ktorá je neporovnateľná s cestnými alebo MTB tretrami.

Veľkosť – Ako zvoliť tú správnu?

Aby tretry čo najlepšie plnili svoj účel, je potrebné starostlivo vybrať veľkosť. Chodidlo musí byť v topánke pevne zafixované a pri pohybu päty nahor sa tretra nikdy nesmie vyzúvať. Pripravili by ste sa tak o jeden zo zásadných efektov nášľapných pedálov, teda že zaberáte aj keď šliapete smerom hore.

Okrem toho je ale potrebné myslieť i na to, že nohy uzatvorené v pevnej topánke pri športovej aktivite po nejakom čase opúchajú. Preto by mal v rekreačných tretrách vždy zostávať 0,5 az 1 centimeter voľný. Naopak pri závodných tretrách, je nutné, aby pasovali priamo na nohu a voľný priestor bol čo najmenší. Ak si chcete overiť veľkosti tretier, pozrite sa do veľkostných tabuliek.

Pre miernu korekciu veľkosti a väčšie pohodlie vašich tretier potom môžete zvoliť vhodné športové vložky do topánok.

Systémy zapínania alebo: Iba vhodne utiahnutá tretra funguje tak, ako má

Pevné uchytenie topánky v tretrách je kľúčové pre prenos energie z nôh do pedálov bicykla pri šliapaní. Pri nákupe cyklistických topánok by ste sa teda na spôsob zapínania a uťahovania svojho vybraného modelu mali obzvlášť zamerať.

  • Cestné tretry – dva remienky na suchý zips doplnené plastovou prackou alebo systémem uťahovania BOA
  • MTB tretry – zapínanie na suché zipsy alebo v kombinácii s odolnou plastovou prackou
  • Cykloturistické tretry – klasické šnúrky doplnené remienkom na suchý zips cez priehlavok alebo rýchlošnurovacie šnúrky

BOA systém zapínania nemá medzi systémami rýchleho uťahovania topánok konkurenciu. Topánka sa uťahuje pomocou kolieska, na ktoré sa pri otáčaní navíja oceľové lanko. Na rozdiel od iných druhov zapínania BOA systém uťahuje topánku vždy rovnomerne, počas jazdy sa vám topánka nikdy nerozviaže a pri povolení nebudú prekážať voľné remienky ani šnúrky. BOA systém navyše odoláva vlhkosti a špine a dovolí vám presne si nastaviť i tie najjemnejšie rozdiely pre dokonalé obutie.

Kompatibilita tretier s nášľapnými pedálmi

Do pripravených otvorov na podrážke tretier sa montuje tzv. kufor, čo je špeciálna zarážka, ktorá drží topánku pevne prichytenú k pedálu. Kufor sa nepredáva spoločne s tretrami, ale je vždy súčasťou balenia nášľapných pedálov.

Pri kúpe cyklistických tretier je preto veľmi dôležité uistiť sa, aby vybraný model tretier pasoval k vášmu typu nášľapných pedálov, teda aby do otvorov na podrážke bolo možno úspešne primontovať kufor. Systém nášľapných pedálov totiž nie je iba jeden, ich výrobe sa venuje niekoľko firiem. Ak máte tretry a pedále od rôznych výrobcov, môže sa stať, že budú vzájomne nekompatibilné.

U väčšiny MTB a cykloturistických tretier problém s kompatibilitou v podstate odpadá – prevažná časť z nich je totiž pripravená na montáž štandardného dvojdierového systému SPD (Shimano Pedaling Dynamics), ktorý je obecne najrozšírenejším nášľapným systémom od japonskej firmy Shimano.

O niečo zložitejšie to môže byť u cestných tretier. Niektoré modely sú pripravené na montáž klasického dvojdierového systému SPD, ale u vyšších modelov výrobcovia preferujú systém trojdierový (napr. SPD-SL od Shimano, alebo tretry od firmy Look, Speedplay či Time).